NL - FR - EN - DE - IT

Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u. Gesloten op zon-en feestdagen.

Maandag op afspraak. 

  Opendeurweekend 27-28/04/2024, kom jij ook? 

  

Events - Oldtimerfarm

Aarzel niet om ons te contacteren via e-mail: info@oldtimerfarm.be of bel het nummer +32 472 40 13 38

Talbot Samba

verkocht
Talbot Samba  (1983)

Merk Talbot
Model Samba
Type cabrio
Bouwjaar 1983
KM 95119
Cilinderinhoud 1361
Versnellingen manueel
Stuur links gestuurd

(uit Wikipedia, de vrije encyclopedie)  Talbot Samba is een automodel van het Franse automerk Talbot, onderdeel van PSA
In 1979 nam PSA de Europese divisie van Chrysler over en gaf er de naam Talbot. In 1982 werd de Talbot Samba geïntroduceerd, die leverbaar was met een 954, 1024 of 1360 cc benzinemotor.
De Talbot Samba was in feite een Peugeot 104 ZS, evenals de Citroën LN/LNA. Ze had voor de prijsklasse een behoorlijk comfort, goede wegligging en was goedkoop in onderhoud. De Talbot Samba verkocht behoorlijk goed, totdat in 1985 de productie werd beëindigd. In datzelfde jaar stopte Peugeot met de naam Talbot. Slechts in het Verenigd Koninkrijk werd de merknaam nog tot 1992 gehanteerd voor de Talbot Express, een bestelwagen.
Vanaf eind 1982 was tevens een cabrioletversie beschikbaar die door Pininfarina werd getekend en gebouwd. Deze beschikte vanaf 1984 over de 1360 cc motor met 80 pk waardoor het een relatief vlotte auto werd. Dezelfde motor was alleen in Frankrijk in de 3-deurs versie leverbaar. Op de Parijse Autosalon van 1982 werd de concept-auto Talbot Samba Copacabana voorgesteld. Deze is nooit geproduceerd maar het idee kwam later terug in de actiemodellen Bahia en Sympa. Tevens werd in 1983 een snelle Rallye-versie leverbaar. Deze was van een speciale 1290 cc motor met 90 pk voorzien. Deze Samba had enig succes in rally-clubs en werd tevens als Groep B gehomologeerd. Grote successen zijn echter niet bekend.
Tegenwoordig kennen de cabriolet en de Rallye een kleine schare liefhebbers en worden nog hier en daar op oldtimerbijeenkomsten en op circuits aangetroffen. De "gewone" versie is vrijwel geheel uit het straatbeeld verdwenen. De belangrijkste oorzaak hiervan is het roestprobleem waarmee de meeste auto's uit die tijd kampten.
Technische gegevens.
Carrosserie. Lengte/breedte/hoogte/wielbasis (cm) : 351/153/136/234; gewicht : 800 kg.
Motor. 4 cilinder in lijn 1360 cc, voorin, 8 kleppen, 2 carbus, manuele 5 trappen versnellingsbak, overbrenging aan de voorwielen. Maximum vermogen : 80 pk (59 kW) bij 5800 t/m; koppel : 109 Nm bij 2800 t/m. topsnelheid : 168 km/h; 0 – 100 in 12 sec.

Lees meer