NL - FR - EN - DE - IT

Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u. Gesloten op zon-en feestdagen.

Maandag op afspraak. 

  Bezoek ons op Techno Classica Essen / 3 april - 7 april 2024 !

  

Events - Oldtimerfarm

Aarzel niet om ons te contacteren via e-mail: info@oldtimerfarm.be of bel het nummer +32 472 40 13 38

Verschil Oldtimerfarm <> veiling <> handelaar

Veel mensen kennen te weinig van de markt van oldtimers om een goed inzicht te hebben in de werking ervan. Daarom lichten we dit graag even toe.

De handelaar (aankoop/verkoop)

De handelaar in oldtimers is in principe een auto-professioneel. Hij kent zijn vak door en door en is daarom meestal gespecialiseerd in één merk en soms zelfs één model of familie van modellen (bijv. Mercedes SL van 1972 tot 1989). Omdat hij zelf zijn eigen kapitaal steekt in de wagen, is hij kieskeurig bij de aankoop en maakt hij de wagen ook pico bello in orde voor verkoop. Hij legt immers zijn reputatie in de waagschaal bij verkoop. De koper verwacht -terecht- veel service en uitleg, hij is ook bereid iets meer te betalen dan de gewone marktprijs. Omdat de handelaar ook ‘beter’ kan kopen, verdient hij zijn kost goed (laag inkopen, al dan niet herstellen en dan goed en hoog verkopen). De omzetsnelheid is in dit geval meestal laag. Dikwijls ziet men een combinatie met een gespecialiseerde garage met aankoop-verkoop. De koper gaat erheen omdat hij perfect weet welk model hij wil kopen aan welke prijs. Het wordt in dit scenario een stuk moeilijker als men auto’s verkoopt van matige kwaliteit. Het is immers al te gemakkelijk een wagen met gebreken te kopen voor een lage prijs en die gebreken dan te verzwijgen bij verkoop. Dit leidt tot ontevreden klanten en een professioneel zal dit dan ook vermijden. Moeilijker wordt het als het om een particuliere verkoper gaat die aankoopt met de bedoeling om te verkopen. Onder het mom van de passie voor wagens gaat men auto’s verkopen. De koper gaat hier geen service vinden en weet dikwijls ook pas na een aantal weken of maanden wat hij werkelijk gekocht heeft. Een recente keuring kan in deze situatie enig soelaas brengen, maar dit ook niet altijd. Indien men als koper niet perfect de wagen kent die hij gaat bekijken of zich laat bijstaan door een professioneel, kan dit dikwijls leiden tot drama’s bij de eerste herstellingsronde. Oldtimerfarm wil hier echter wel helpen. Wij hebben immers niet steeds de wagen staan die de klant exact wil. Graag stellen wij onze uitgeruste werkplaats ter beschikking van particuliere aan- en verkopers voor expertise, assessment van kwaaltjes en inschatting van verbeteringsmogelijkheden. Graag zijn wij ook uw partner voor keuring (voor België periodiek) in België, Frankrijk en Nederland.

Traditionele veilingen

Traditionele veilingen zijn meestal groot opgezette evenementen met een hoog showgehalte en een hoog bezoekersaantal. De ingrediënten die men nodig heeft voor een succesvolle veiling, zijn een auto die iedereen (of velen) wil en verschillende kopers die de mogelijkheid hebben onmiddellijk te beslissen en vooral te betalen. Vandaar dat succesvolle veilingen meestal plaatsvinden in combinatie met een groot treffen of event.

Over onlineveilingen willen we het hier niet hebben, Oldtimers zijn een subjectief en passioneel artikel en worden best niet aangekocht op een onlineveiling. Iedereen kent ondertussen wel iemand die met een onlineveiling-verkoop serieus bedrogen is, dus daar moeten we verder geen woorden aan vuil maken.

Gezien vanuit de koperszijde

De bedoeling is dat de kandidaat-koper meegenomen wordt door de sfeer van het moment om de wagen van zijn dromen zo duur mogelijk aan te kopen! Door de goede sfeer, de entourage en ook het gevoel dat iedereen de wagen wil waar hij zijn zinnen op gezet heeft, wordt de koper verblind.

Eens het publiek, de tent en de entourage weg zijn, volgt dikwijls de ontnuchtering. Men heeft de wagen immers niet kunnen nazien, noch op een brug noch op de weg. Men heeft de motor niet horen draaien. Bovendien zijn de verkoopsvoorwaarden van de veilinghuizen dermate streng dat men meestal zelfs geen zekerheid heeft dat de wagen zelfs ooit op de weg kan gezet worden, laat staan gekeurd... Een van de succesformules van de veilinghuizen die internationaal georganiseerd zijn is auto’s van de ene markt naar de andere te verplaatsen. Men moet als private koper toch wel wat watertjes doorzwommen hebben om te onderscheiden of de bijgeleverde documentatie correct is. Ook hier wil Oldtimerfarm de liefhebber bijstaan met raad en daad. Wat is de juiste marktwaarde? Wat gaat de aankoop uiteindelijk kosten, alles betaald? In hoeverre zijn bijgeleverde documenten en toebehoren in orde? Wat gebeurt er met de wagen na verkoop? Als adviseur hier moeten we rekening houden met de beperkingen van het verkoopmodel. Indien de wagen niet kan getest of nagezien worden, dan is het ook voor ons onmogelijk een volledig plaatje te schetsen.

Gezien vanuit de verkoperszijde

Het kan een goed idee zijn een zeer zeldzame wagen waarvan er slechts een paar exemplaren bestaan en waarvoor men verschillende kandidaten heeft, naar een veiling te brengen. Het belang van het veilinghuis staat echter lijnrecht tegenover het Uwe als verkoper. Het veilinghuis wil marge generen. Marge wordt gegenereerd door een commissie te vragen aan zowel de verkoper (+/- 10%) als de koper (+/-15% + btw of 18,15%). Samen 28,15%! Een cijfervoorbeeld: U biedt € 100.000 voor een wagen. U betaalt € 118.150. De verkoper krijgt € 90.000. Brutomarge is dus € 28.150!!

In veilingen hoeft u als klant niet akkoord te zijn met gelijk welke prijs. Men komt een reserveprijs overeen. Ook hier staan de belangen tussen de verzamelaar en het verkoophuis diametraal tegenovergesteld. De verkoper wil slechts verkopen aan een bepaald prijsniveau en eronder niet. Het veilinghuis wil de reserveprijs zo laag mogelijk houden zodat ook indien er weinig reactie komt op de wagen, er toch kan verkocht worden en zij de return op hun investering in reclame en de organisatie van de verkoop opstrijken. In het uiterste geval zal het veilinghuis u voorstellen de wagen zonder reserveprijs mee te geven. Dan is hij vanaf een bod van 1 euro verkocht en bent u ook verplicht hem te laten gaan. Het klopt natuurlijk dat er in een veiling meer kandidaten gaan zijn indien de wagen zeker en vast aan de hoogste bieder zal verkocht worden (geen reserveprijs) maar voor de verkoper houdt het een enorm risico in!

Oldtimerfarm kent de meeste veilinghuizen vrij goed en kan u vertegenwoordigen naar hen toe om u professioneel bij te staan om een wagen oordeelkundig naar de veiling te brengen. Indien u voor deze verkoopmethode kiest, moet u ook (gezien de hoge kost) wat water bij de wijn doen en een realistische reserveprijs onderhandelen!

De Oldtimerfarm-methode

Sinds het begin van de activiteiten van Oldtimerfarm heeft Xavier gepoogd een oplossing te bieden voor alle mogelijke hindernissen die men bij de aan- of verkoop van een oldtimer kan tegenkomen.

Als koper kan u met onderstaande problemen geconfronteerd worden.

Probleem: inzicht in de wagen voor men zich wil verplaatsen.

Oplossing: +150 foto’s per auto, ook foto’s van de mindere kanten. Ontvangst aan telefoon in 7 (!) talen, duidelijke directe uitleg aangepast aan het kennisniveau van de koper en aan de zaken die hij belangrijk vindt. Opsturen van foto’s in groot formaat via internet.

Probleem: inzicht in wie de verkoper is voor men zich wil verplaatsen.

Oplossing: meer dan 15 jaar goede zaken en positieve feedback. Een wereldwijd netwerk aan referenties.

Probleem: Gaat de verkoper er zijn als ik kom, gaat de wagen er nog zijn als ik kom?

Oplossing: Openingsuren, ontvangst zonder afspraak 5 dagen op 7 en beschikbaar 6 op 7. Met een team van 12 mensen is er steeds een specialist die de kandidaat-koper te woord kan staan.

Probleem: In welke staat is de wagen werkelijk?

Oplossing: Oldtimerfarm biedt aan iedere bezoeker de mogelijkheid om onder begeleiding van een professionele monteur de wagen op de brug te inspecteren. Ter plaatse is de werkplaats uitgerust met alle apparaten die nodig zijn om een diagnose te stellen: remmentest, CO test, lichtentest, enz. En last but not least is ook een testrit op de weg mogelijk! Wij wijzen de kandidaat niet alleen op de mindere aspecten van de wagen, maar geven ook een inschatting van de te verwachten kostprijs van de herstelling. Ook dit is niet vrijblijvend (het is een klassieker om die kost naar de lage kant toe te schatten) maar met een offerte tegen vaste prijs eraan verbonden. Die we dan ook graag zelf uitvoeren mocht de kandidaat-koper dit wensen.

Probleem: Kan de auto ook gekeurd afgeleverd worden?

Oplossing: Oldtimerfarm engageert zich om auto’s die aangeboden worden als zijnde ‘goed’ gekeurd af te leveren, en dit zonder meerprijs. Zijn er op voorhand gebreken bekend dan wordt een voorstel gedaan om die te herstellen en daarna naar de keuring te gaan.

Voorbeeld: de aangeboden wagen beschikt over matige remmen. De prijs op de website is een ‘meeneemprijs’ want de wagen kan niet in de huidige staat gekeurd worden. De prijs zal van een lager niveau zijn dan normaal. Bij bezoek zal de kandidaat een inzicht krijgen in het feit dat de remmen onvoldoende zijn en een voorstel krijgen om die door Oldtimerfarm te laten herstellen. Dit kost bijv. 1500 euro (incl. btw). Dan wordt de prijs van de wagen met dat bedrag verhoogd en wordt de wagen niet alleen hersteld op gebied van remmen, maar ook ineens gekeurd.

Probleem: Kan de wagen worden thuis geleverd?

Oplossing: Oldtimerfarm beschikt niet alleen over een vloot van vrachtwagens en aanhangwagens (open en gesloten), maar stelt ook geschoold en opgeleid personeel terecht in wie voortdurend wordt geïnvesteerd. Vakbekwaamheid, het juiste rijbewijs en alle sociale vereisten zijn maar enkele elementen. Daarnaast zijn een correcte en secure manier van laden en lossen van cruciaal belang om zonder schade te leveren.

Probleem: Wat als ik een wagen wil aankopen maar ik hem niet direct in ontvangst kan nemen?

Oplossing: Aangezien Oldtimerfarm ook een succesvol stallingsproduct heeft, moet u de bij ons aangekochte wagen ook niet per direct in ontvangst nemen. Voor een korte periode is het dikwijls inbegrepen in de verkoopprijs (

Probleem: Wat doe ik na de aankoop en levering? Wie bel ik voor advies? Garantie?

Oplossing: Oldtimerfarm heeft een unieke knowhow opgebouwd, niet alleen rond de technische kant van de wagen maar ook naar onderhoud, herstellingen, accessoires, verzekeringen en stalling. Wij delen dit graag met onze klanten. Dat kan 1 dag na verkoop zijn, 1 week, 1 maand, 1 jaar of zelfs 10 jaar! Bij een verkoop van Oldtimerfarm aan de klant passen wij de wet inzake de garantie op gebruikte wagens toe, waarbij de redelijke verwachtingen van de klant moeten ingelost worden. Dat wil zeggen dat een gebruikt voertuig met een zekere kilometerstand of een zekere leeftijd niet als even bedrijfszeker moet ingeschat worden als een nieuwe wagen. In de praktijk komt dat erop neer dat een wagen van ouder dan 15 jaar zonder mechanische garantie verkocht wordt. In panne vallen is in alle redelijkheid te verwachten. Dat geldt echter niet op zaken zoals keuring en inschrijving (aanwezigheid van de juiste documenten). Voor zulke zaken is er geen discussie mogelijk, hij is ofwel gekeurd ofwel niet, de koper kan de wagen inschrijven of er ontbreken documenten en dan lukt het niet. Hierop geeft Oldtimerfarm dus volledige garantie. Dit alles belet niet dat men als verkoper service kan geven. Oldtimerfarm is als geen ander georganiseerd om de koper te helpen in alles wat hem kan overkomen kan. Dat is niet inbegrepen in de prijs en niet gratis maar het is dan ook service van niveau!

Probleem: Waar ga ik voor herstellingen en onderhoud?

Oplossing: Oldtimerfarm wil graag tevreden klanten. Het daarom nuttig voor ons indien we de wagen nog eens terugzien na een paar maanden of wat gereden te hebben. We kunnen zo de evolutie van de wagen volgen en ook kleine zaken zo nodig bijsturen. Normaal onderhoud wordt dan in rekening gebracht maar de service na verkoop niet noodzakelijk.

Als verkoper kan u met volgende problemen geconfronteerd worden: 

Probleem: U wil uw oldtimer verkopen maar u bent bijna nooit thuis.

Oplossing: Bij Oldtimerfarm zijn we erg flexibel en doorlopend open, officieel van dinsdag tot zaterdag van 10 tot 17u maar dikwijls ook daarbuiten maken wij ons vrij om het de kandidaat-kopers zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Probleem: U wil uw oldtimer verkopen maar heeft geen idee van de waarde.

Oplossing: Bij Oldtimerfarm assisteren wij u graag in de waardebepaling van uw wagen. Dit doen we niet met de losse hand. Voordat wij de wagen gaan verplaatsen, overlopen we in een telefoongesprek (of bij ons ter plaatse) met u de staat van de wagen, uw verwachtingen en de marktwaarde. Wij geven u een vork van wat wij denken dat het model waard is op basis van onze eigen verkoopervaringen. Dus niet op basis van online veilingprijzen, catalogi allerhande of ‘ik heb gehoord’; neen, enkel op basis van eigen ervaringen! Indien de voorgestelde prijsmarge samenvalt met uw idee van waarde, moet de wagen worden verplaatst worden; dat kan u zelf doen, door een externe transportfirma of Oldtimerfarm kan de wagen met eigen personeel afhalen.

Eens aangekomen in Aalter wordt er een ‘check-in’ uitgevoerd. Vergelijk dit met de keuring zonder het destructief en negatief karakter. Oldtimerfarm beschikt over alle toestellen om de prestaties van de wagen te meten. Hij wordt volledig nagezien ook op andere commercieel belangrijke zaken en dat wordt in een rapport gegoten. Zaken die minder zijn of die moeten hersteld worden, moeten niet per direct hersteld worden maar het is wel van belang dat de verkoper, Oldtimerfarm en ook de kandidaat-kopers op de hoogte zijn van de werkelijke staat van de wagen. Dat vermijdt grote ontgoochelingen achteraf. Met dat rapport onder de arm bespreekt de verantwoordelijke van Oldtimerfarm de waarde van de wagen met de eigenaar. Op die manier komen we tot een realistische prijs.

Probleem: De wagen die u wil verkopen is niet meer gekeurd en/of ingeschreven.

Oplossing: Bij Oldtimerfarm staan we voor een full service-aanpak. Wij komen de wagen bij u afhalen met de gesloten trailer en nemen vanaf dan alle zorgen van u over. Wij zorgen voor keuring (indien nodig) en bij een testrit rijden we op onze verantwoordelijkheid met Z-garageplaten.

Probleem: U wil uw wagen verkopen maar bent niet zeker dat u betaald zal worden.

Oplossing: Via Oldtimerfarm verkopen is een 100% veilige en sluitende oplossing. Er gaat geen enkele wagen buiten die niet betaald is. Ook niet voor familie en vrienden. Eens verkocht wordt Oldtimerfarm uw koper. Wij worden dus uw schuldenaar voor de nettoprijs en u heeft geen juridische band met de koper, wat u volledig uit de wind zet betreffende mogelijke claims na verkoop. Zolang de wagen niet betaald is, blijft hij bij ons. Er is dus geen risico!

Probleem: Ik wil mijn oldtimer wel ergens verkopen maar ik ben bang van kleine lettertjes of verscholen kosten.

Oplossing: In de wereld van vandaag kan men maar beter de kleine lettertjes lezen want sommige bedrijven maken er een sport van om zeer zware prijzen te laten betalen indien hun klant zich niet 100% aan de afspraak houdt. Denkt u maar aan lagekostenluchtvaartmaatschappijen die u meer doen betalen om uw bagage te vervoeren dan de kost van uw ticket. Toegepast op de autoverkoopsector kan dat bijvoorbeeld het geval zijn indien u een wagen te lang laat staan en dan ineens tarieven voor stalling moet betalen per dag die eerder passen in een maandformule.

Bij Oldtimerfarm zijn er zo geen clausules; de afspraak is dat u uw uw wagen zes maanden laat staan. Aangezien wij massaal in uw wagen investeren, vragen wij een vergoeding indien u uw wagen vroeger komt terughalen. Indien de wagen na zes maanden niet verkocht is, komt hij terug vrij en evalueren we onze afspraak. Graag proberen wij dan nog verder, vaak mits aanpassing van de voorwaarden, maar indien u op dat moment uw wagen terug wil, kan dat volledig kosteloos! Verder zijn er geen kleine lettertjes.

Probleem: U wil uw oldtimer wel ergens plaatsen om te verkopen maar wat gebeurt er allemaal mee?

Oplossing: Behalve het feit dat alle wagens die bij Oldtimerfarm staan, verzekerd zijn voor een vooraf afgesproken bedrag (op contract) gaan wij enkel de best practices toepassen op uw wagen. De beste schoonmaakproducten, de beste batterijlader, verplaatsen met Stringo, steeds binnen, enz. U bent uiteraard ook steeds welkom om uw wagen te komen bezoeken, zonder afspraak.