NL - FR - EN - DE - IT

Geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10u tot 17u. Gesloten op zon-en feestdagen.

Maandag op afspraak. 

  Opendeurweekend 27-28/04/2024, kom jij ook? 

  

Events - Oldtimerfarm

Aarzel niet om ons te contacteren via e-mail: info@oldtimerfarm.be of bel het nummer +32 472 40 13 38

Mini 40 th Anniversary MPI Grey

verkocht
Mini  40 th Anniversary MPI Grey  (2000)

Referentie ch.4939
Merk Mini
Model 40 th Anniversary MPI Grey
Type berline
Bouwjaar 2000
KM 61000
Cilinderinhoud 1275
Versnellingen manueel
Stuur links gestuurd

Speciale serie, normaal werden deze serie allemaal in het zwart uitgevoerd, uitzonderlijk en op speciale bestelling is deze grijs. Uitzonderlijk met origineel elektrisch open dak van de British Open. 1e eigenaar met originele 61000 gegrandeerde km. Hier en daar oppervlakkig roest op lakwerk. Reeds nieuwe dorpel ingezet. Een future collector van formaat, met perfecte herkomst (originele factuur, boekje, dossier). Opties af fabriek: Brede wielen, Alu Dashbord, Airbag, Multi Point Injectie motor (een bommetje), Leder, Speciaal stuur, Radio van Mini, EU COC...en dat alles aan een scherpe prijs!
Mini is de naam van een bekende kleine auto die tussen 1959 en 2000 werd geproduceerd. Het was een revolutionaire en karaktervolle kleine auto die voor de British Motor Corporation (BMC) was ontworpen door Alec Issigonis (1906-1988) en die gemaakt werd in Birmingham. Dit was de eerste auto ter wereld met een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving, een concept dat tegenwoordig veelvuldig wordt toegepast. In 2001 presenteerde BMW, dat inmiddels eigenaar was van de merkrechten, een nieuwe MINI ("new MINI"). In 2007 kwam een opvolger van de New MINI op de markt, dit keer ook met een Stationwagon-uitvoering met karakteristieke dubbele achterdeuren, die de naam Clubman heeft gekregen.
Eind jaren vijftig had Leonard Lord, president directeur van British Motor Corporation (BMC) de visie dat de markt behoefte had aan een nieuw soort auto, klein van buiten en groot van binnen.
In 1957 werd Alec Issigonis, die eerder faam vergaarde met de Morris Minor, aangesteld om een prototype te ontwikkelen van een auto voor vier personen, met een bestaande motor van BMC, die kleiner was dan de huidige auto’s uit de BMC bedrijven.
In juli 1958 nodigde Alec Issigonis zijn opdrachtgever uit om een proefrit te maken in een van de twee prototypes. Leonard Lord werd verrast door de combinatie van snelheid en weggedrag en gaf direct het groene licht voor voortzetting van het project.
De volgende stap was het opleveren van een productieversie; hiervoor kreeg men 12 maanden. Austin en Morris, de merken die in 1952 samen BMC hadden opgericht, brachten ieder onder eigen naam in augustus 1959 een model op de markt: de Austin Seven en de Morris Mini Minor. Productiefaciliteiten werden opgezet in Longbridge (Austin-fabriek) en Cowley (Morris-fabriek), waar in juni 1959 ongeveer 100 auto’s per week van de band rolden.
Een belangrijke naam in de geschiedenis van de Mini is die van John Cooper. Hij had veel ervaring met het opvoeren van de motor die in de Mini gebruikt werd doordat hij dezelfde krachtbron gebruikte in zijn racewagens. Door het toepassen van een dergelijke opgevoerde motor in de Mini was de Mini Cooper geboren. De Austin Mini Cooper en de Morris Mini Cooper verschenen in 1961.
De Mini kreeg in 1967 zijn eigen merknaam: Mini. De auto werd na het laten vallen van de Morris en Austin merknamen verkocht als Rover.
Vanaf de jaren 2000 (2001), de MINI One, Cooper of Cooper S, zoals geïntroduceerd door het Duitse BMW, is een volledig nieuw ontworpen auto, die eigenlijk niets van doen heeft met de oude. De nieuwe MINI is aan alle kanten gegroeid en gemoderniseerd. Wel heeft de nieuwe auto een goede wegligging. De Mini is verregaand aan de eigen smaak van de gebruiker aan te passen met allerlei kleuren, spiegels, vlaggen en lampen zodat men bijna nooit twee identieke exemplaren ziet.[bron?]
De auto wordt in Oxford gemaakt in de ex-Morris fabriek.
Technische gegevens. Carrosserie : lengte/breedte/hoogte/wielbasis (cm) : 305/144/135/204; gewicht : 735 kilos.
Motor : 4-cilinder in lijn 1275 cc, dwars, 8 kleppen, multi-point injectie, manuele versnellingsbak met vier trappen, overbrenging aan de voorwielen. Maximum vermogen : 91 pk bij 6000 t/m; koppel : 115 Nm bij 4500 t/m. Topsnelheid : + 160 km/h.

Lees meer