Tel: +32 472 401338

Also sells your oldtimer or classic car...

Open van dinsdag tem zaterdag van 10 tot 17 uur. Zon- en feestdagen gesloten. Maandag enkel op afspraak.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Triumph Spitfire

Neem contact met ons op

Referentie:

ch. 751L

Merk:

Triumph

Model:

Spitfire

Type:

cabrio

Bouwjaar:

1979

KM:

51945

Cilinderinhoud:

1493

Versnellingen:

manueel

Stuur:

LHD

Prijs:

verkocht

In September 1960 werd door Triumph voor het eerst gestart met het ontwikkelen van een nieuw tweezits prototype. Als basis van dit ontwerp dienden de 948cc motor en het chassis van de Triumph Herald die al geruime tijd op de markt was. Het ontwerp – van de Italiaanse ontwerper Giovanni Michelotti- vond plaats in Turijn en stond bekend onder de naam 'The bomb'. Vanaf het begin leek het al sprekend op het latere productiemodel dat onder de naam Triumph Spitfire werd verkocht. In 1961 werd Triumph overgenomen door de Leyland Motors company. Tijdens de bedrijfsovername werd de ontwikkeling van ‘The bomb' stilgezet maar na goedkeuring door de nieuwe directie werd toch besloten tot verdere productie. De Triumph Spitfire, zoals de auto intussen heette, werd gebouwd op een apart en 21 cm ingekort Triumph Herald chassis zonder opstaande kanten. Hierdoor werd de auto meteen een stuk lager. De Triumph Herald stond negatief bekend om zijn wegligging; dit kwam doordat de chassisdelen nog met bouten aaneen waren gemonteerd. Daarom werd het chassis van de Spitfire geheel gelast. Ook werd besloten om alle carrosseriedelen geheel te lassen. De hele carrosserie werd daarna slechts met 12 bouten aan het chassis vastgezet. De Spitfire 1500 werd 2 jaar voor het einde van de MkIV productie gelanceerd. Triumph voerde al de 1493 cc motor met een enkele Zenith Stromberg carburateur in de MkIV's voor de (V.S.) exportmarkt. Door een wetswijziging voor de Amerikaanse uitstootwaarden werd het vermogen van deze motoren echter zodanig teruggebracht dat een grotere motor echt noodzakelijk werd. Technische gegevens Carrosserie Lengte (cm): 378 Breedte (cm): 149 Hoogte (cm) : 121 Wielbasis (cm) : 211 Gewicht (kg) : 800 Mechaniek Motor : 4 cilinder in lijn 1493 cc, vooraan Kleppen : 8 Benzine systeem : 2 SU carburatoren Versnellingsbak : manueel, 4 trappen Overbrenging : aan de achterwielen Maximum vermogen : 71 pk (52 kW) bij 5500 t/m Maximum koppel : 111 Nm bij 3000 t/m Topsnelheid : 161 km/h

<<<<<< Scroll naar beneden voor de volledige fotoreportage! >>>>>>

Oldtimerfarm:
Oldtimerfarm is gespecialiseerd in de verkoop in opdracht van oldtimers en collectiewagens en we zijn dan ook fier u deze auto te mogen aanbieden. Oldtimerfarm is gevestigd te 9880 Aalter, Steenweg op Deinze 51C, alwaar ook deze auto te bewonderen is. We zijn geopend van dinsdag tot en met zaterdag 10-17h (zonder afspraak). Op zondag zijn we gesloten en op maandag enkel op afspraak te bezoeken. Kijkt u vooral eens naar de zeer uitgebreide fotoreportage op onze site (+100 foto’s). Een uitgebreidere beschrijving kunt u uiteraard bij ons telefonisch bekomen.

Contacteer ons:
Xavier:          0032 472 40 1338          (NL, FR, DE, EN, IT)          info@oldtimerfarm.be
Olivier:          0032 473 11 7300          (NL, FR, DE, EN)               olivier@oldtimerfarm.be

Oldtimerfarm uit Aalter verkoopt ook graag uw oldtimer of collectiewagen in opdracht. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Xavier.

Volgende afspraken op beurzen:
17-18/12/2016 Dreamcar International Kortrijk - België
12-15/01/2017 InterClassics Maastricht - Nederland
21-22/01/2017 Auto Retro Roeselare - België
11-12/02/2017 Flanders Collection Car Gent- België
03-05/03/2017 Antwerp Classic Salon - België

Neem contact met ons op
< Terug naar overzicht

Oldtimerfarm Bvba - Steenweg op Deinze 51 C - 9880 Aalter - Belgium
+32 (0)472 401338 - info@oldtimerfarm.be - BTW BE 886122516