Tel: +32 472 401338

Also sells your oldtimer or classic car...

Open van dinsdag tem zaterdag van 10 tot 17 uur. Zon- en feestdagen gesloten. Maandag enkel op afspraak.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Volkswagen 181

Neem contact met ons op
Volkswagen  181 (1975)

Referentie:

ch. 2896

Merk:

Volkswagen

Model:

181

Type:

cabrio

Bouwjaar:

1975

KM:

20700

Cilinderinhoud:

1570

Versnellingen:

manueel

Stuur:

LHD

Prijs:

verkocht

(uit Wikipedia, de vrije encyclopedie) De Volkswagen Type 181 is een militaire terreinauto, die vanaf 1968 werd geproduceerd, in eerste instantie voor de Duitse Bundeswehr, door Volkswagen.
De carrière van deze auto startte als een noodoplossing. De Duitse krijgsmacht gebruikte tot op dat moment de DKW Munga maar daarvan werd de productie gestopt in 1968.
Als vervanging was de "Europa Jeep" gepland, een gezamenlijk initiatief van Frankrijk, Italië en Duitsland, maar dit internationale project kwam nooit verder dan de tekentafel.
Bij het zoeken naar een alternatief, viel de keuze op Volkswagen. De in Wolfsburg gevestigde fabriek construeerde, met gebruikmaking van onderdelen uit de toen gevoerde modellen, het vereiste multi-inzetbare voertuig. Het ontwerp was gebaseerd op de Kübelwagen, die was gebruikt in de Tweede Wereldoorlog
In september 1969 presenteerde Volkswagen, op de Internationale Automobilausstellung in Frankfurt am Main, de VW Type 181 als een militair voertuig in de stijl van de Jeep , maar iets moderner, groter en zwaarder. In 1971 begon de verkoop van het civiele model in Europa en Mexico en de Verenigde Staten volgden in 1972.
De productie van de Type 181 begon in voorjaar 1968 met een voorserie van 16 exemplaren in de Volkswagenfabriek in Wolfsburg die als testexemplaren bedoeld waren. Later in datzelfde jaar kwam de productie volledig op gang en tot 1974 werden daar 57.574 auto's geproduceerd. In 1975 werd de productie naar de Volkswagen-fabriek in Hannover verplaatst waar nog eens 10.629 voertuigen van de band liepen. Vervolgens werd de productie nogmaals verplaatst, nu naar de fabriek in Emden, waar 2.323 eenheden gebouwd werden. In eind 1978 werd in Europa de productie gestopt. Van 1968 tot 1979, zijn er meer dan 50.000 Type 181 auto's, in militaire uitvoering, geleverd aan diverse NAVO landen, waaronder ook aan Nederland. De Duitse Bundeswehr heeft 15.275 voertuigen besteld. Deze voertuigen werden geleverd in de periode van 1969 tot eind 1979.
De prijs van de civiele VW Type 181 lag, vergeleken met een Kever op een hoog niveau. Particuliere klanten moesten 8.500 DM betalen voor een spartaans uitgerust voertuig. Een van de weinige extra verkrijgbare accessoires, een sper-differentieel kostte 435 DM extra.
In Amerika was de auto onder de naam "Thing" ( "Ding" ) een opmerkelijk succes. In de jaren 1970 en 1971 werd de auto in de vorm van "afbouwkit", volledig ontmanteld, vanaf Wolfsburg geleverd om vervolgens in het land zelf te worden geassembleerd. (z.g. Complete Knocked Down of CKD kits) Vanaf 1972 werd de VW Type 181 ook gebouwd in Mexico, deze auto's zijn herkenbaar aan de grote ronde achterlichten gelijk aan de VW Kever 1303. In het begin van 1975 kwam er een eind aan de verkoop in Amerika. "The Thing" voldeed niet aan de nieuwe veiligheidsnormen die werden gesteld voor nieuwe personenauto's.
Door het wegvallen van de Noord- Amerikaanse werden er in de Mexicaanse Volkswagenfabriek te Puebla in 1980 nog slechts 695 voertuigen gebouwd en kwam het totaal van de aldaar gebouwde auto's op 64.254 eenheden.
In de periode van 1968 tot 1980 liepen er totaal 140.768 voertuigen van de productie-lijnen. Een getal wat de eigen verwachtingen van Volkswagen overtrof.
De 181 werd bij de Bundeswehr in 1978 opgevolgd door de Volkswagen Iltis, waarbij onderdelen zoals het voorruitframe met (gemodificeerde) scharnieren, de cabrioletkap-constructie, zonnekleppen en de ruitenwissermotor gebruikt werden bij de opvolger
Technische gegevens
Carrosserie
Lengte (cm): 378
Breedte (cm): 164
Hoogte (cm) : 162
Wielbasis (cm) : 240
Gewicht (kg) : 900
Mechaniek
Motor : flat 4 1584 cc, luchtgekoeld, vooraan
Kleppen : 8
Benzine systeem : 1 Solex carburator
Versnellingsbak : manuele, vier trappen
Overbrenging : aan de achterwielen
Maximum vermogen : 48 pk bij 3800 t/m
Maximum koppel : 96 Nm bij 2000 t/m
Topsnelheid : 115 km/h

<<<<<< Scroll naar beneden voor de volledige fotoreportage! >>>>>>

Oldtimerfarm:
Oldtimerfarm is gespecialiseerd in de verkoop in opdracht van oldtimers en collectiewagens en we zijn dan ook fier u deze auto te mogen aanbieden. Oldtimerfarm is gevestigd te 9880 Aalter, Steenweg op Deinze 51C, alwaar ook deze auto te bewonderen is. We zijn geopend van dinsdag tot en met zaterdag 10-17h (zonder afspraak). Op zondag zijn we gesloten en op maandag enkel op afspraak te bezoeken. Kijkt u vooral eens naar de zeer uitgebreide fotoreportage op onze site (+100 foto’s). Een uitgebreidere beschrijving kunt u uiteraard bij ons telefonisch bekomen.

Contacteer ons:
Xavier:          0032 472 40 1338          (NL, FR, DE, EN, IT)          info@oldtimerfarm.be
Olivier:          0032 473 11 7300          (NL, FR, DE, EN)               olivier@oldtimerfarm.be

Oldtimerfarm uit Aalter verkoopt ook graag uw oldtimer of collectiewagen in opdracht. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Xavier.

Volgende afspraken op beurzen:
17-18/12/2016 Dreamcar International Kortrijk - België
12-15/01/2017 InterClassics Maastricht - Nederland
28-29/01/2017 Auto Retro Roeselare - België
11-12/02/2017 Flanders Collection Car Gent- België
03-05/03/2017 Antwerp Classic Salon - België

Neem contact met ons op
< Terug naar overzicht

Oldtimerfarm Bvba - Steenweg op Deinze 51 C - 9880 Aalter - Belgium
+32 (0)472 401338 - info@oldtimerfarm.be - BTW BE 886122516