Tel: +32 472 401338

Also sells your oldtimer or classic car...

Open van dinsdag tem zaterdag van 10 tot 17 uur. Zon- en feestdagen gesloten. Maandag enkel op afspraak.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Facel Vega Facel III coupé Grey

Neem contact met ons op

Referentie:

ch.C265

Merk:

Facel Vega

Model:

Facel III coupé Grey

Type:

coupe

Bouwjaar:

1964

KM:

65743

Cilinderinhoud:

1780

Versnellingen:

manueel

Stuur:

LHD

Prijs:

verkocht

(uit Wikipedia, de vrije encyclopedie)á Facel Vega was een luxe Frans automerk met Parijs als thuisbasis. FACEL (Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loire), in 1938 opgericht door Jean Daninos, was een staalperserij die koetswerken leverde aan automerken als Delahaye, Panhard en Simca. In 1953 werd besloten auto's te gaan bouwen waarmee in 1954 werd begonnen. Na 1178 grote en een 1500 kleine auto's te hebben geproduceerd ging Facel in 1964 failliet.
Een eerste prototype werd gemaakt. Het design was van Jean Daninos zelf. De technische kant werd ontworpen door Jacques Brasseur. Die ontwikkelde een space frame, dubbele wishbone wielophanging en een solide achterwielaandrijving, veelal naar Amerikaanse normen. De auto had een wielbasis van 2,629 m, was 4,57 m lang en 1,37 m hoog en woog 1814 kg. Naast de motor werden ook een automatische tweeversnellingsbak van Chrysler en trommelremmen van Lockheed-Bendix ge´nstalleerd. Veel Europese klanten kozen echter voor de optionele manuele 4-versnellingsbak die zo'n 475 euro kostte.
Deze 2-deurscoupÚ werd in 1954 getoond op de Autosalon van Parijs. Van 1954 tot 1955 zouden zo'n 46 Facel Vega's zijn gemaakt. Door de hoge prijs van ruim 5500 euro, iets duurder dan een Rolls-Royce, werd de Facel matig verkocht. In 1956 werd de auto gereviseerd en kreeg hij een krachtigere 5,4 liter motor van 325 pk. Vanaf 1957 werd ook een 4-deursmodel met verlengde wielbasis gemaakt onder de naam Excellence.
In 1959 werd de Facel Vega HK500 ge´ntroduceerd met een 5,8 l en later zelfs een 6,3 l motor van 360 pk. In 1960 werd de sportwagenmarkt aangeboord met de Facellia. Deze kleinere cabriolet had een 4-cilinder van 1,6 l van Franse origine die onbetrouwbaar was en een tragische fout zou blijken. Later werd deze motor vervangen door een 1,8 l van Volvo. Het was echter al te laat en de verliezen op dit model stapelden zich op.
In 1961 verscheen de Facel Vega II. Door het lagere gewicht van 1633 kg en de 390-pk motor was die nog sneller dan de toch al snelle I. De zaken gingen echter slecht en het bedrijf had extra investeringen nodig. De Franse bank Credit National was bereid tot een lening van 6 miljoen Franse frank op voorwaarde dat twee partners werden gevonden. Van de Franse overheid moest nog een derde partner worden gevonden. Daardoor werd Jean Daninos minderheidsaandeelhouder. Hij nam ontslag als algemeen directeur en werd nu technisch directeur. De nieuwe algemene directeur beloofde alle Facellia-klanten een nieuwe motor. Zo'n 300 gingen daarop in. Dit kostte niet alleen veel geld maar kwam ook slecht over, waardoor de verkoop in elkaar stortte en enorme verliezen werden geleden.
Credit National schrapte vervolgens 2 miljoen van de beloofde lening en op de algemene aandeelhoudersvergadering van 10 juli 1962 werd besloten het faillissement aan te vragen. Jean Persin werd de nieuwe directeur. Hij probeerde samen met Daninos het bedrijf te redden. De verbeterde Facellia F2, de Facel Vega III en de Facel Vega 6 werden gelanceerd. Die krikten de verkoop weer op maar niet voldoende. In juli 1963 werd het bedrijf nog een jaar gegeven om er weer bovenop te komen. Dat lukte echter niet en op 31 oktober 1964 werd de productie stopgezet. Er waren in totaal nog geen drieduizend Facel Vega's gebouwd.
Technische gegevens.
Carrosserie. Lengte/breedte/hoogte (cm) : 412/158/127; gewicht : 1090 kg.
Mechaniek. Motor 4 cilinder in lijn 1780 cc (oorsprong : Volvo), vooraan, 8 kleppen, 2 SU carburatoren, manuele versnellingsbak met vier tra ppen, overbrenging aan de achterwielen. Maximum vermogen : 108 pk bij 6000 t/m. Topsnelheid : 180 km/h.

<<<<<< Scroll naar beneden voor de volledige fotoreportage! >>>>>>

Oldtimerfarm:
Oldtimerfarm is gespecialiseerd in de verkoop in opdracht van oldtimers en collectiewagens en we zijn dan ook fier u deze auto te mogen aanbieden. Oldtimerfarm is gevestigd te 9880 Aalter, Steenweg op Deinze 51C, alwaar ook deze auto te bewonderen is. We zijn geopend van dinsdag tot en met zaterdag 10-17h (zonder afspraak). Op zondag zijn we gesloten en op maandag enkel op afspraak te bezoeken. Kijkt u vooral eens naar de zeer uitgebreide fotoreportage op onze site (+100 foto’s). Een uitgebreidere beschrijving kunt u uiteraard bij ons telefonisch bekomen.

Contacteer ons:
Xavier:          0032 472 40 1338          (NL, FR, DE, EN, IT)          info@oldtimerfarm.be
Olivier:          0032 473 11 7300          (NL, FR, DE, EN)               olivier@oldtimerfarm.be

Oldtimerfarm uit Aalter verkoopt ook graag uw oldtimer of collectiewagen in opdracht. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met Xavier.

Volgende afspraken op beurzen:
17-18/12/2016 Dreamcar International Kortrijk - België
12-15/01/2017 InterClassics Maastricht - Nederland
21-22/01/2017 Auto Retro Roeselare - België
11-12/02/2017 Flanders Collection Car Gent- België
03-05/03/2017 Antwerp Classic Salon - België

Neem contact met ons op
< Terug naar overzicht

Oldtimerfarm Bvba - Steenweg op Deinze 51 C - 9880 Aalter - Belgium
+32 (0)472 401338 - info@oldtimerfarm.be - BTW BE 886122516